verpakkingsmateriaal
Geen categorie

Wat is het doel van een verpakking?

Verpakkingen hebben meerdere functies. In dit artikel worden de belangrijkste doelen van een verpakking genoteerd. Op zoek naar verpakkingsmateriaal food?

Merknaam tonen

Als je in de supermarkt loopt, op de weg langs een billboard rijdt of op het internet zit, dan zie je ongemerkt veel merknamen voorbij komen. Het is belangrijk dat je opvalt met je merknaam. Je moet daarnaast een catchy merknaam hebben. Een verpakking is uitermate geschikt om de merknaam te tonen. Verpakkingen zijn dus heel belangrijk voor grote bedrijven. Veel milieuorganisaties dringen aan op zo weinig mogelijk verpakkingen. Grote bedrijven hebben echter belang bij een mooie verpakking.

Minder diefstal

Een verpakking kan er voor zorgen dat een product niet gestolen wordt als het in de winkel ligt. Er zit namelijk een verpakking met code omheen. Als je het product meeneemt zonder te betalen dan zal het poortje afgaan. Het valt vaak op als de verpakking in de winkel wordt verwijderd. Een verpakking is dus belangrijk om diefstal tegen te gaan.

Informatie delen

Een verpakking is ideaal om informatie op te vermelden over het product. Op de achterkant van het verpakking is vaak genoeg ruimte voor een duidelijke productomschrijving. Veel bedrijven maken van de gelegenheid gebruik om hier een mooie productomschrijving neer te zetten. Vaak zit er ook een call to action of trigger in het verhaaltje.

Product heel houden of bij elkaar houden

Een verpakking moet er daarnaast voor zorgen dat het product heel blijft. Ook kan het product uit verschillende onderdelen bestaan. De verpakking zorgt ervoor dat het product in goede staat blijft zodat de koper er plezier van heeft.

Herkenbaarheid

Een verpakking moet zorgen voor herkenbaarheid. Als bedrijf is het heel riskant om de layout van je verpakking van de een op de andere dag te veranderen. Je loopt daardoor het risico dat je veel minder verkoopt dan voorheen omdat mensen je product niet herkennen.

Iets extra’s bieden

Als mensen iets kopen, willen ze het liefst meer dan alleen het product. Als je bijvoorbeeld korting kaartjes bij het product plaatst, dan zullen mensen het product sneller kopen. Als ze de verpakking openen, zullen ze niet alleen het product treffen. Ze zullen ook de korting kaartjes bemachtigen.